Week 2

09-05-2016 Etappe 14

Vendays-Montalivet - Lanton 105 km

Vandaag als onderdeel van de kustroute "MEDOC en GIRONDE", m.u.v. laatste 20 km, de hele etappe door de bossen van het duingebied gereden. Enorm rustig fietsen over de ellenlange fietspaden.

De ellenlange fietspaden, waarvan een deel nog van beton en nagelaten door de Duitsers.jpeg

Heb mij vandaag een zadeldek gekocht want ik heb een zere k... Dit ondanks de dagelijkse insmeersessie met uierzalf. Heb ook niet echt zitvlees!

Bassin D'Arcachon bij Lanton

08-05-2016 Etappe 13

Saintes - Vendays-Montalivet 82 km

Vanmorgen afscheid genomen van Joel met de mooie woorden "You and me, we are strong in our head and will arrive in SdC.

De ferry Trans Gironde

Op het dek van de ferry Trans Gironde.jpeg

Op het dek van de ferry Trans Gironde

In Royan op de boot gestapt voor de oversteek van de Gironde en de weg vervolgd langs het uitgestrekte en mooie  duingebied langs de kust. Over wegen en bijzondere fietspaden. Aangelegd in de 2e  Wereldoorlog als onderdeel van de Atlanticwall verdedigingslinie. Betonplaten die inmiddels deels zijn geasfalteerd.

Het strand van Montalivet.jpeg

Het strand van Montalivet

Overigens in Montalivet hebben Ella en ik al eens met de camper gestaan.

07-05-2016 Etappe 12

Saint Sauvant - Saintes 114 km

Vanmorgen in de pelgrimsgite Jacquaire een lekker ontbijtje met eitje klaar gemaakt. De etappe was pittig maar wel voor een groot deel saai.

Deze 2 koeien vonden mij wel interessant, geloof ik!.jpeg

Deze 2 koeien vonden mij wel interessant, geloof ik!

Het eind in de mooie Romeinse stad Saintes maakte het eentonig glooiend landschap meer dan goed. Ook deze keer weer in een pelgrimsgite, dit keer  achter de  crypte van de St. Eutrope kathedraal in Saintes.

De pelgrimsgite in Saintes.jpeg

De pelgrimsgite in Saintes

Bij aankomst om half zeven had de Franse wandelpelgrim Joel zich net geïnstalleerd. Samen penne gekookt, een blikje paté open getrokken en ik had nog een pakje soep. Heerlijk eenvoudig gegeten. Nog even Saintes sightseeing gedaan en vroeg het nest in. Gelukkig snurkte Joel niet.

Wandelpelgrim Joel.jpeg

Wandelpelgrim Joel

06-05-2016 Etappe 11

Dangé-Saint-Romain - Saint Sauvant 106 km

In Poitiers heb ik voor  de alternatieve kustroute ovet Royan gekozen. Deze is even lang als de route over Angouleme maar vlakker. De klimmetjes die Clemens Sweerman in zijn routeboekje vermeldt zijn stevig en echte kuitenbijters. In Poitiers werd ik op de Pont Joubert verwelkomt door een groep nonnen die mij "Bon courage" wensten.

Het groepje Nonnen op de Pont Joubert in Poitiers.jpeg

Het groepje Nonnen op de Pont Joubert in Poitiers

In de kathedraal van Poitiers trof ik een  vrijwilliger die de tocht in 1999 had gefietst. Samen zijn we op zoek gegaan naar de stempel, die we uiteindelijk in een  antieke kast in een schuurtje achter de kathedraal vonden. Op een plek waar je als toerist niet komt. Heel  bijzonder. De man wees me nog op plafondschilderingen die pas sinds maandag zichtbaar zijn geworden.

De recent  blootgelegde plafondschilderingen in de kathedraal van Poitiers.jpeg

De recent blootgelegde plafondschilderingen in de kathedraal van Poitiers

Zit nu in pelgrimsrefuge in Saint Sauvant 40 km onder Poitiers.

De pelgrimsrefuge

05-05-2016 Etappe 10

Vendôme - Dangé-Saint-Romain 139 km

Het is een lange hete, maar mooie dag geworden. Al gauw na het vertrek uit Vendome hoorde ik Ans en Laurens  achter mij mijn naam roepen. Samen zijn we naar Tours gefietst.

Gezellig een bakkie onderweg met Ans en Laurens

Onderweg een lekker bakkie zelfgemaakte koffie gedronken. In Tours een stempel gehaald en nog even een terrasje gepakt. Een drankje op de 1000 km die we vanaf huis hebben weggetrapt.

Tours, het 1e deel van de route volbracht.jpeg

Tours, het 1e deel van ddtoutevolbracht.

Vervolgens ben ik alleen verder gegaan om de 100 km vol te maken. Het zijn er echter wel iets meer geworden omdat de adressen uit het routeboekje vol of gesloten waren ivm Hemelvaart. Uiteindelijk 30 km verder dan gepland, om 21:00 uur, aangekomen op mijn huidige adres in Dange St Romain. Morgen naar Poitiers en vanaf daar kies ik, denk ik, voor de alternatieve kustroute  via Royan. Dat zien we morgen dan wel weer.

En als je dit bord een eindje voorbij Tours ziet, wordt je heel blij.jpeg

En als je dit bord een eindje voorbij Tours ziet, wordt je heel blij.

04-05-2016 Etappe 9

Chartres - Vendôme 110 km

Een prachtige zonnige dag. Afscheid genomen van de hospita nadat ze me op de foto had gezet voor haar website ...... Al fietsend over landelijke weggetjes langs graan- en koolzaadvelden door het dal van de Eure werd ik weer warm welkom geheten door de trouwe viervoeters, gelukkig wel achter de afrastering, die over de verlaten plattelands dorpjes waken. Blijft grappig bij elk dorp dat je binnen fietst hetzelfde concert.

De toegang tot Bonneval

Onderweg Andreas uit Brussel ontmoet. Met rugzak op wandelend naar SdC Hij loopt van gites naar gites, maar heeft 1 keer in dit uitgestrekte gebied, met weinig  voorzieningen, in de open lucht moeten slapen en het vreselijk koud gehad. Geschikte gozer. Bij zondere ontmoetingen. Zo ook een Fransman op een racefiets die een heel eind met mij heeft gefietst.

Vendome

Waar het niet ging op z'n frans was engels onze voertaal. Een groot deel het dal van de Loir, niet te verwarren met de Loire, gevolgd. Een redelijk vlak traject door een lieflijke omgeving. En nu ben ik in Vendome. Ook een bekend bedevaartsoord en een belangrijke etappeplaats voor Santiagopelgrims.

En hier vertoef ik vannacht.

03-05-2016 Etappe 8

Bourdonné - Chartres 45 km

Chartres

Om 12 uur in de bekende bedevaartsplaats  Chartres. In de jeugdherberg was geen plek meer voor mij! Zit nu  op een adres in het centrum van Chartres (Zie foto's), met de Notre Dame kathedraal om de hoek.

Mijn onderdak voor vannacht. Helemaal bovenin.jpeg

Mijn onderdak voor vannacht. Helemaal bovenin.

en dan slaap ik achter de deur rechts. Ben vannacht in goede handen.jpeg

...en dan slaap ik achter de deur rechts. Ben vannacht in goede handen.

Een van de grootste kathedralen van Europa waar de relikwie van Maria's sluier is te zien. Een stempel van deze kathedraal is heel bijzonder. Nog wat sightseeing gedaan en wat krachtvoer gehaald. Vroeg slapen en morgen weer km's maken.