Week 3

16-05-2016 Etapppe 21

Nájera - Belorado 61 km

Onderweg Dick uit Opperdoes (nooit van gehoord maar ligt bij Medemblik) ontmoet en samen naar de huidige verblijfplaats  Belorado gefietst.

Dick en ik een bakkie doen bij de kathedraal in  Santo Domingo de la Calzada.

In Santo Domingo de la  Calzada een stempel gehaald in de kathedraal waar de gebeeldhouwde  graftombe van de monnik en grondlegger Sto.  Domingo zich bevindt.

In dit fraaie hok (boven), niet goed zichtbaar bevinden zich de levende kip met haan.jpeg

En waar een levende kip met haan in een fraai hok een bekende vertelling langs de Camino in ere houden. Voor het  verhaal ff googlen.

En zo zie ik er nu uit!.jpeg

En zo zie ik er nu uit!

Hasta mañana.

15-05-2016 Etappe 20

Estella - Najera 76 km

Ik weet niet wat voor voedsel-supplementen er in die energiedrankjes voor triatlonners zit, maar volgens mij heel bijzonder spul  want ik hoefde bij de beklimmingen van vandaag maar een paar keer van het zadel. En de beklimmingen waren toch echt pittig  en vooral lang. Of ik ben een echte klimgeit aan het worden!

Vandaag Estella - Najera en morgen Belorado.

Onderweg Logrono, de mooie en drukke hoofdstad van de Rioja, bezocht. In de kerk "Santa Maria de Palacio" de heilige mis bijgewoond.

De heilige mis in de Santa Maria de Palacio.jpeg

De heilige mis in de Santa Maria de Palacio.

Het is tenslotte Pinksteren. En na afloop in de pastorie een stempel gehaald. De fietsroute loopt nagenoeg parallel aan de wandelroute.  Als een lang lint zie je de wandelende caminogangers zich door het heuvelachtige landschap verplaatsen. Mooi om te zien. Maar mij te massaal.

De kerk Santa Maria de Palacio in Logrono.jpeg

De kerk Santa Maria de Palacio in Logrono.

14-05-2016 Etappe 19

Pamplona - Estella 60 km

Met de beklimming van gisteren van de Ibaneta nog in de benen moest ik deze etappe met  klimmetjes van zelfs 10% weer vol aan de bak.

Feest in de straten van Puenta de Reina ter ere van Santa.jpeg

Feest in de straten van Puenta de Reina ter ere van Santa ......

Halverwege kwam mij een lang gerekt peloton wielrenners achterop. Zij reden de "Half Thriatlon" van Pamplona.  Die kregen een pittig stukje van de  Camino route voor hun kiezen. Midden tussen  de fietsende thriatlonners heb ik niet eerder zoveel applaus  gehad van van het aanwezige publiek. En werd veelvuldig  "Bon Camino" van zowel het publiek als de thriatlonners geroepen.

Toevoeging (15-mei-2016): "Bon Camino" is het op z'n Frans en in het Spaans is het natuurlijk "Buen Camino".

Komisch tafereel, een zwaar  bepakte, zwoegende caminoganger die aan alle kanten voorbij wordt gefietst   door thriatlonners.

De "Half Triathlon " van Pamplona op mijn weg!.jpeg

De "Half Triathlon " van Pamplona op mijn weg!

Bij de ravitaillering kreeg ik ook banaan, energiedrankjes en bidons aangereikt, die ik dankbaar in ontvangst heb genomen. Prachtig om mee te maken en moe en voldaan op de dag terug te zien.

De opbrengst bij de ravitaillering!.jpeg

De opbrengst bij de ravitaillering!

13-05-2016 Etappe 18

Saint-Jean-Pied-de-Pont - Pamplona 75 km

Vanuit historische stadje St. Jean Pied de Port  begint de etappe door Pyreneeën over de Roelandpas. Een 27 kilometer lange klim naar de Ibaneta op 1057 hoogte. Halverwege kwam Anton uit Leeuwarden mij achterop en zijn we samen lopend en fietsend omhoog geklauterd.

Koud, nat en mistig daarboven.jpeg

Koud, nat en mistig daarboven.

Het was koud en nat daar boven. In de afdaling kom je langs het historische klooster Roncesvalles.Het is een gerenoveerd kloostergebouw en is ingericht als pelgrimsalbergue verzorgd door Nederlandse vrijwilligers.

Klooster Roncesvalles

Daarna nog twee klimmetjes en vervolgens ging de laatste 25 kilometer, afdalend naar Pamplona, het gas erop. Zit nu met Anton in een hotel in centrum Pamplona.

Nu nog 750 want dit was onderweg.jpeg

Nu nog 750 want dit was onderweg.

Vanavond in een tapasbar onder het genot van een biertje, die hadden we wel verdiend na zo'n zware etappe, nog een fietsende en wandelende  caminoganger uit respectievelijk Den Haag en Taiwan ontmoet. Het was gezellig aan de bar.

Pamplona bekend van de stieren die door de straten worden opgejaagd naar de arena.

12-05-2016 Etappe 17

Sorde-l’Abbaye - Saint-Jean-Pied-de-Port 70 km

St. Jean Pied de Port is een mooie maar ook een drukke toeristische plaats. Het heeft een rijke historie en ligt ook in het gebied waar de ETA actief was. Het is het startpunt van de camino voor de wandelaars naar SdC.

Boutique de Pelerin in St. Jean Pied de Port.jpeg

Boutique de Pelerin in St. Jean Pied de Port

Ik had 's morgens al de bekende en populaire pelgrims alberque Beilari  gereserveerd. Twintig pelgrims kan het herbergen en voor 30 euro heb je een overnachting inclusief diner en ontbijt. Het is bewust Wifi-free gehouden omdat het elkaar  ontmoeten voorop staat. Het was dan ook een geweldige mooie avond waar vooraf aan het gezamenlijk diner o.l.v. de gastheer ruim tijd werd besteed aan nadere kennismaking met  elkaar. Allerlei nationaliteiten: Spanjaarden, Amerikanen, Duitsers, Brazilianen   Japanners, Canadezen aan 1 tafel. Heb nog als tolk opgetreden voor de Duitsers die de Engelse taal niet beheersten.  Heerlijk gegeten. Erwtensoep, lasagne, salades en toetje. Heb genoten van het verblijf in deze herberg.

De pelgrimsalberque Beilari in St. Jean Pied de Port.jpeg

De pelgrimsalberque Beilari in St. Jean Pied de Port

De nacht was echter "a terrible night". Heb geen oog dicht gedaan want onze Canadeze kamergenoot heeft de hele nacht liggen zagen. En ik maar piekeren hoe kom ik zonder nachtrust die Pyreneeën over.

Een kaarsje opgestoken in de  kathedraal van St. Pied de Port.jpeg

Een kaarsje opgestoken in de  kathedraal van St. Pied de Port

11-05-2016 Etappe 16

Onesse-et-Laharie - Sorde-l’Abbaye 75 km

Vanmorgen eerst naar het postkantoor geweest en de twee  voortassen met overtollige bagage op de post gedaan naar Wilp-Achterhoek. Ik ben nu 8 kilo lichter, maar ook een paar euro's. Na ruim 2 weken fietsen even een tussenbalans opmaken.

Deze speciale bebording kom je hier in Zuid Frankrijk regelmatig tegen.jpeg

Deze speciale bebording kom je hier in Zuid Frankrijk regelmatig tegen.

Eerst wil ik Harry Stens in Apeldoorn een compliment geven voor het beheer van de weblog. Ongeacht het tijdstip van aanlevering, binnen no time staat mijn dagelijkse verslagje op de site, top👍. Heb nu ongeveer 1650 km afgelegd. Dat betekent dat ik mijn  voorgenomen gemiddelde van 100 km per dag tot nu heb gehaald.

Het uitzicht vanuit Sorde-l'Abbaye met de Pyreneeën op de achtergrond.

Met de Pyreneeën in zicht zal het wat pittiger worden en mag het wat minder zijn. Morgen op naar St. Jean Pied de Port.

10-05-216 Etappe 15

Lanton - Onesse-et-Laharie 115 km

Werkelijke aantal km's 139. Heb mij op het eind gigantisch verreden. Effe niet opletten, ervan overtuigd te zijn op de route St Jacques te fietsen en dan weer een heel eind terug moet en niet ff binnendoor terug kunt. Dat was even balen.

Steen voor de kapel de Notre Dame in Moustey.jpeg

Vanaf Moustey nog 1000 km naar Santiago de Compostella.

Blijer werd ik van een steen voor de kapel de Notre Dame in Moustey, die vroeger als hospitum onderdak bood aan pelgrims, waarop nog 1000 kilometers naar Santiago staat vermeld. Overnacht heb ik in de Auberge le Forge Caule in Onesse-et-Laharie. Een pelgrimsgite in bijbehorende ex hoefsmede. Daar heb ik samen met twee Franse wandelpelgrims Gy en Andre genoten van de kookkunst van de gastvrouw.

Genieten na een dag van heel veel kilometers!