Week 4

23-05-2016 Etappe 28

Ventas de Narón - Santiago de Compostela 89 km

Ventas de Naron,  vanwaar ik vanmorgen vertrok, bestaat uit slechts een paar woningen. Het is belangrijk geweest in de Middeleeuwen, toen er een een veldslag plaats heeft gevonden tussen christenen en moren.

.... en dan op de laatste etappe het  moment van het omslaan van de laatste bladzijde  van de routebeschrijving

De laatste etappe  van mijn Camino  naar Santiago was nog best pittig en zat vol met korte en lange beklimmingen tot maar liefst10%. Vlak is het hier nergens, het is klimmen en dalen. Dus was het nog wel even flink harken. Maar  heb ook deze hobbels overwonnen.

Plaza do Obradoiro in Santiago.jpeg

Plaza do Obradoiro in Santiago

En als ik dan in Santiago aankom en de Plaza do Obradoiro op fiets en mijn zoon Vincent mij daar staat op te wachten dan doet dat wel wat met ons beide en ben je het afzien snel vergeten.

Vader en zoon.jpeg

Vader en zoon

Een bijzonder mooi vader - zoon moment. Om  nooit te vergeten. Fijn dat hij heeft doorgezet en naar hier is gekomen, al is het dan wel op de motor! De  toeristische drukte is even wennen na vier weken landelijke camino. Vervolgens   het dichtstbijzijnde  terras opgezocht en een paar lekkere biertjes met elkaar gedronken.

Deze twee Spaanse troubadours maakten het nog eens extra gezellig op het terras.jpeg

Deze twee Spaanse troubadours maakten het nog eens extra gezellig op het terras

Johan uit Den Haag nog weer ontmoet. 's Avonds lekker wezen eten bij Casa Manolo. Was een tip van ene Theo die hier rondloopt.  Daar worden goedkope pelgrims menu's geserveerd en krijg je nog grote porties. Het is er dan ook heel erg druk. Afscheid van Vincent genomen, die de volgende dag weer richting huis gaat. Los van de ontmoetingen die ik onderweg heb gehad, was het mentaal en fysiek zwaar. De hele dag ben je in jezelf aan het praten, met je zelf aan het overleggen en jezelf aan het motiveren. En het gemis van Ella en familie maakte het ook niet gemakkelijk.
Maar alla, het mag ook zwaar zijn.

22-05-2016 Etappe 27

Pedrafita do CeBreiro - Ventas de Narón 86 km

Gelijk vanmorgen nog een helling van drie kilometer bedwongen naar Cebreiro dat 200 m. hoger op 1300 m. ligt. De hoogste bergkam tussen León en Galicië met fantastische vergezichten over de diepe groene dalen.

Prachtige vergezichten  vanaf Cebreiro.jpeg

Prachtige vergezichten  vanaf Cebreiro.

stap ik graag even voor af op  zondagmorgen, een overstekende kudde geiten in het dorpje Cebreiro onder begeleiding van herder en border collies.jpeg

stap ik graag even voor af op  zondagmorgen, een overstekende kudde geiten in het dorpje Cebreiro onder begeleiding van herder en border collies

Vervolgens de klim naar de Alto de Polo en dan een fantastische afdaling van 12 km naar Triascastela door een bijzonder mooi gebied. Naar Ventas de Naron was het 12 km klimmen en daarmee heb ik het echte klimwerk van de camino gehad. Het parcours is heuvelachtig morgen maar daalt van 700 m. naar Santiago de Compostella op 250 m.

Proost op mijn zwager  en Go Ahead Eagles.jpeg

Proost op mijn zwager  en Go Ahead Eagles.

Onderweg werd ik door Anita op de hoogte gehouden van de tussenstand bij De Graafschap - Go Ahead Eagles. Het resultaat weten we allemaal. GAE promoveert naar de eredivisie. En daarmee is de El Classico van Overijssel is daarmee terug. Naast een biertje op de verjaardag van mijn zwager (ook GAE -fan) neem ik er nog  éen op de promotie van GAE.👍

Nog te gaan morgen.jpeg

Nog te gaan morgen.

21-05-2016 Etappe 26

Foncebadón - Pedrafita do CeBreiro 81 km

Het tot steenhopen vervallen Foncebadon achter mij gelaten en het laatste steile deel van de berg Irago naar Cruz de Ferro beklommen.

Cruz de Ferro.jpeg

Cruz de Ferro

Cruz de Ferro is een simpel ijzeren kruis bovenop een boomstam op het hoogste punt van de weg (1500m). Voor pelgrims een bemoedigend teken dat zij Santiago zouden halen. Symbolisch legden zij een deel van hun last af door het leggen van een steen aan de voet van de stam. Huidige pelgrims houden het gebruik in ere als afsluiting van een fase en nieuwe stap op hun levensweg. Dan volgt een spectaculaire lange en steile afdaling waarbij ik voor een een overstekend hert even flink in de remmen moest. Onderweg, nadat ik ze 2 keer de weg had gewezen, kennis gemaakt met Ger en Ria uit Oudkarspel.

Ria

en Ger uit Oudkarspel.jpeg

en Ger uit Oudkarspel

Aan het eind van de rit nog een 10 kilometer lange klim naar Puerto Pedrafita. Bijna aangekomen hoor ik een bekend motorgeluid.

De ontmoeting met zoon  Vincent

Het was inderdaad Vincent, mijn zoon, die me met de motor was nagekomen vanuit Nederland. Een bijzonder moment nadat je bijna 4 weken in je eentje hebt gefietst. Samen een lekker biertje gedronken en heerlijk gegeten. Menu de la casa.

20-05-2016 Etappe 25

León - Foncebadón 87 km

Het zijn echt de laatste loodjes. Ik verheug me op volgende week wanneer ik weer thuis ben. Geen wekker, lekker uitslapen en bijtanken. Moet nog 250 km en het zijn nog drie pittige ritjes. De ruime overwinning van mijn club Go Ahead Eagles op  de Graafschap, waarmee promotie naar de eredivisie bijna niet meer kan ontgaan, geeft mij vleugels.

De beroemde, van oorsprong Romeinse,  brug over de Rio Orbigo bij binnenkomst van het stadje Hospital de Orbigo.jpeg

De beroemde, van oorsprong Romeinse,  brug over de Rio Orbigo bij binnenkomst van het stadje Hospital de Orbigo

Nog even terug naar gisteren, een spiritueel moment. Op een bankje op het pleintje van het dorpje Gruilleros zaten drie vrouwtjes. De middelste zwaaide uitbundig naar mij alsof ze een bekende zag. Ze had een groen jasje aan en leek ontzettend veel op mijn moeder. Ik herkende in haar dat blije gezicht. Het blije gezicht wanneer je bij haar op bezoek kwam. Het raakte me diep en maakte me km's lang verdrietig. Nu ik het in toets raakt het me weer.

Souveniertje gekocht bij een schuurtje in Murias  de Rechivaldo.jpeg

Souveniertje gekocht bij een schuurtje in Murias  de Rechivaldo

Aan het eind van de etappe van vandaag van 850 meter hoogte naar 1450 meter geklommen. Morgen naar het hoogste punt van de Camino naar Cruz de Ferro op 1500 meter.

Links de alberque Monte Irago in Foncebadon waar ik vannacht met nog 35 caminogangers verblijf..jpeg

Vannacht slaap ik weer in een Alberque met 18 mensen op een slaapzaal. Bij het diner met de Noren Marian en Helge, de Welshmen Howard en Franco en de Duitse Michaela ontzettend gelachen, was super.

19-05-2016 Etappe 24

Sahagún - León 71 km

Lekker ontspannen fietsend onder een strak blauwe hemel  naar León kwam ik  een caminoganger  achterop die regelmatig zijn kont van het zadel lichtte en rechtop op de pedalen ging staan om zijn rug en het achterwerk te rechten. Om vervolgens weer voorzichtig te gaan zitten. Voor mij heel  herkenbaar maar had wel de indruk dat hij niet veel op het zadel zat. Bij navraag navraag bleek dat JuanJosé wel heel veel last van zijn ass had.

De Braziliaan Juan José.jpeg

De Braziliaan Juan José

De  Braziliaan Juan José afkomstig uit de hoofdstad Brasilia was net als mij jubilado, en functionario  geweest. Op Spaanse les geleerd dat dat gepensioneerd en ambtenaar betekent.
Heb eind met hem op gefietst.

De Santa Marina kerk van het kaarsje!.jpeg

De Santa Marina kerk van het kaarsje!

In León heb ik een aantal bezienswaardig heden bezocht. En heb ik in de Santa Marina kerk een kaarsje opgestoken voor al mijn dierbaren en voor Go Ahead Eagles voor een goede uitslag vanavond tegen de Graafschap.

De beroemde gebrandschilderde ramen van de kathedraal.jpeg

De beroemde gebrandschilderde ramen van de kathedraal

De kathedraal van León.jpeg

De kathedraal van León

18-05-2016 Etappe 23

Estépar - Sahagún 110 km

Vandaag een overwegend vlakke etappe met hier en daar een klimmetje door de Tierra de Campos. Over schaduwloze wegen langs uitgestrekte graanakkers en waar dorpjes zich van ver af tekenen.

Tussen Carrion en Calzadilla de la Cueza heb ik met mijn brede banden  gekozen voor de grindweg die de wandelaars gebruiken. Het is een authentiek tracé van de Romeinse weg(12 km).

Op het pelgrims grindpad tussen Carrion en Calzadilla de la Cueza.jpeg

Op het pelgrims grindpad tussen Carrion en Calzadilla de la Cueza

De straffe westenwind speelde de hele dag parten. Na 110 km was ik  dan ook helemaal aan gort.

17-05-2016 Etappe 22

Belorado - Estépar 85 km

In het hostel werd geen ontbijt geserveerd. Dus zat er vanmorgen niets anders op dan het ontbijt  buiten de deur te halen bij een barretje om de hoek. Dat schijnt hier in Spanje wel meer gebruikelijk te zijn. Twee flinke stukken stokbrood met een  omelet, jus d'orange en café solo voor het pelgrimstarief van  5 euro.

Onderweg naar Burgos moest je deze puist van 1e categorie over (6% en 4, 5 km lang).jpeg

Over pelgrimstarief gesproken. In Spanje krijg je met een pelgrimspas korting op  entreekaarten van kerken, musea en  kloosters. Overigens moet je er zelf wel alert op zijn. Zo ook aan de balie  van de kathedraal in Burgos.  Een (pelgrims)echtpaar voor me, Nederlanders natuurlijk, schroomden niet om korting te vragen op de toegangskaarten.

De stadspoort van Burgos.jpeg

De stadspoort van Burgos

En jawel, voor de helft van de prijs mochten ze naar binnen. Dat pastte mij ook  wel, ben tenslotte ook Nederlander,  en op vertoon van mijn pelgrimspas mocht ik voor € 3,50 de kathedraal van  binnen bewonderen. En kon ik weer een prachtige stempel aan mijn verzameling toevoegen.